Hoog gevoeligheid, hoogsensitief of HSP Highly Sensitive Person.
Elaine Aron heeft de HSP onderzocht en het als een type persoon beschreven in haar boek: Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt.
Ik vind het niet belangrijk dat je iemand kunt labelen, maar het is wel een verrijking als jij jezelf kunt herkennen als HSP’er en handvatten vind om het te accepteren en het wat makkelijker voor je te maken.

Hypnotherapie of intuïtief coachen en hoogsensitief.

Voel jij je niet begrepen, of niet geaccepteerd? Doe je zo je best maar heb je het idee dat het nooit goed genoeg is? Span jij je tot het uiterste in om de dingen goed te doen, ten koste van jezelf? Heb jij jezelf gedrag aangeleerd, maar ben jij jezelf niet volledig? Zou je graag leren beter op te komen voor jezelf en je grenzen beter leren aangeven? Wil je inzicht in hoe je brein werkt en waarom dat anders is dan de meeste mensen?

Je kunt kiezen voor hypnotherapie om bijvoorbeeld oude patronen te doorbreken. Je kunt ook kiezen voor coaching om je levensvragen te stellen.  We gaan uit van jouw HSP eigenschappen onderzoeken en uitzoeken hoe jij daar het beste mee om kunt gaan. Je kunt heel veel informatie, tips en oefeningen van me krijgen. Ik sluit aan bij jou en wat jou het diepst raakt.

Essentiële oliën en Hsp.

Ik merk dat Hsp’ers heel goed reageren op de oliën. Dat is natuurlijk helemaal niet raar, het is zo puur en zo natuurlijk. Terwijl Hsp’ers heel heftig kunnen reageren op reguliere medicatie, reageren ze heel goed op de oliën. Niet alleen voor fysieke ongemakken, juist ook voor emotionele ondersteuning werkt het heel goed.

Wanneer ben je HSP’er?

Het zijn de gevoelige mensen. Ze hebben snel last van geluiden, vinden het meestal niet prettig om in groepen te zijn. Ze weten hoe iemand zich voelt en heel veel informatie die anderen niet ervaren komt bij een HSP’er ongefilterd binnen. Gevoelige mensen worden als, overdreven, aanstellerig, angsthaas, té emotioneel, vreemd ervaren door niet Hsp’ers. Als jouw brein gevoeliger is afgesteld dan bij anderen dan kun je daar natuurlijk niets aan doen. Je kunt het niet afleren, je kunt er alleen mee leren omgaan. Ik vind, dat je er ook van mag genieten, het is niet voor niets dat jij Hsp’er bent.

Het bijzondere is dat er steeds meer Hsp’ers geboren worden. Zo’n 20% van de bevolking is Hsp’er. Evenveel jongens als meisjes. Er zijn wel verschillende gradaties.

Is jouw kind Hsp’er en vind je het moeilijk om er goed mee om te gaan? Dan kun je een coaching sessie boeken, dan geef ik je heel veel tips en handvatten. Ik geef ook een workshop voor ouders en verzorgers.

Hoe herken je een HSP’er?

Ik herken ze aan de heldere ogen, ik heb het meestal direct door of iemand HSP is.

  • Ze zien iemand en herkennen de emotionele staat van de persoon.
  • Ze hebben het direct door of iemand liegt.
  • Ze willen het anderen naar de zin maken, soms ten koste van zichzelf.
  • Ze willen het goede in de mens blijven zien.
  • Hsp’ers voelen zich vaak buitengesloten, niet begrepen.
  • Ze houden van sociale contacten, maar hebben ook tijd nodig om alleen te zijn.
  • Ze zijn snel overprikkelt en dat kan makkelijker leiden tot burn-out of overspannenheid.
  • Ze hebben tijd voor zichzelf nodig.
  • Ze kunnen heel moe worden van sociale contacten.
  • Ze horen, ruiken, voelen en proeven beter dan anderen en hun zesde zintuig is meer ontwikkelt.
  • Ze halen merkjes uit kleding en worden gek van bultjes op sokken.
  • Ze kunnen slecht tegen harde geluiden.

HSP’er zijn is heel bijzonder!

  1. Hsp ér zijn geen snelle beslissers maar maken vaak betere beslissingen.
  2. Doordat ze beelddenkers zijn, kunnen ze grote gehelen goed overzien.
  3. Hun empathische vermogen maakt ze geliefd bij anderen.
  4. Ze hebben een sterk ontwikkelde intuïtie.
  5. Je kunt van een Hsp’er op aan, ze zijn eerlijk, te vertrouwen, houden rekening met anderen.
  6. Ze zien details nooit over het hoofd.
  7. Het zijn echte mensen mensen.

Wil jij leren omgaan met hoog gevoeligheid? Maak dan een afspraak. Bel 0515 443588

Klik hier en maak een afspraak.

Ben jij hoog gevoelig? Doe de test. 

Test van Elaine Aron.

1) Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.

2) Ik kan subtiele geuren, smaken, geluiden en kunstwerken waarnemen en ervan genieten.

3) Ik word makkelijk overdonderd door fel licht, sterke geuren, grove weefsels en sirenes.

4) Ik voel me ongemakkelijk in een lawaaiige omgeving.

5) Ik voel me niet goed met veel drukte om me heen.

6) Ik schrik gemakkelijk.

7) Als ik honger heb, heeft dat invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.

8) Stemmingen van de mensen om me heen hebben invloed op mij.

9) Als mensen zich niet op hun gemak voelen in een bepaalde ruimte, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te verbeteren, zoals het licht dimmen of het meubilair verplaatsen.

10) Ik ben nogal gevoelig voor pijn.

11) Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.

12) Ik bespeur bij mijzelf de behoefte om mij op drukke dagen terug te trekken in bed, in een donkere kamer of een andere plek waar het stil is en ik alleen kan zijn.

13) Ik heb een rijk gevoelsleven en complexe innerlijke belevingswereld.

14) Ik kan diep geroerd raken door de kunst of door muziek.

15) Ik ben erg gewetensvol.

16) Ik voel me opgejaagd als ik in korte tijd veel moet doen.

17) Ik raak geïrriteerd als iemand mij te veel dingen en tegelijk wil laten doen.

18) Ik doe erg mijn best om geen fouten te maken of dingen te vergeten.

19) Ik kijk nooit naar gewelddadige films of tv-programma’s.

20) Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.

21) Het vermijden van situaties die mij van streek maken of belasten, heeft bij mij een hoge prioriteit.

22) Als iemand mij op de vingers kijkt of als ik met iemand moet wedijveren, dan zijn mijn prestaties veel minder dan gewoonlijk.

23) Als kind werd ik door mijn ouders en leraren gevoelig of verlegen gevonden.

Tel je ja antwoorden. Heb je meer dan 15 x ja dan ben jij hoogstwaarschijnlijk Hsp’er.

Wil jij; stoppen met roken, afvallen, een leven zonder angst en fobie, uit je burn-out komen, verlost van je eetproblemen, meer zelfvertrouwen, stress reduceren, omgaan met je HSP, omgaan met PDS, leren pijn te beheersen, je depressie de baas worden, migraine voorkomen, beter omgaan met hormonale issues als PMS, menstruatie klachten, overgang, beter concentreren en leren, of je verslavingen de baas worden? Maak dan een afspraak.