We zijn geneigd pijn en angst tegen te houden of te negeren. Ik hoor mensen zeggen; ik kan er niet mee omgaan. Wat ze doen is het wegdrukken. Maar pijn en angst komt steeds terug. Dat doet je onbewuste, die wil het onder de aandacht brengen.

Als je niet pijn en angst niet doorvoeld, dan kan je ook niet loslaten. Dan activeer je het eigenlijk ook steeds weer en blijft het in je systeem. Maar ook voeg je er een nieuwe lading aan toe, je onderdrukt. Het kost je veel energie en pijn.

Als je kunt accepteren dat pijn en lijden bij het leven hoort kan je jezelf ook toestaan om het te voelen. Pijn voelen is heftig maar ook reinigend. Als je kunt blijven staan en de pijn ervaren, zonder al je aangeleerde mechanieken in te zetten, kom je bij een diepere laag in jezelf. Onder al je aangeleerde gedrag kom je bij de diepere lagen van jezelf. Hier zit jouw kracht. Hier zit zoveel energie, dat mag naar boven komen.

Als je veel druk voelt in je hoofd, als je merkt dat je zo in je hoofd zit dat je niet meer goed kan voelen, als je je lusteloos voelt en futloos, of zelfs depressief dan is er vast iets dat aandacht nodig heeft. Door te onderdrukken kom je niet tot het volle leven maar blijf je bij die aangeleerde mechanieken hangen.

Stel je gevoel niet uit. Negeer de pijn niet langer. Geef jezelf de ruimte om vol te voelen.

Wat kun je doen?

Oefening om te ontladen.

Zoek een fijne veilige plek, waar je ongestoord de aandacht naar binnen kunt richten.
Ga met je aandacht naar je ademhaling en volg die, zonder oordeel.
Merk dan welke gedachten er allemaal voorbij komen, zonder oordeel.
Wellicht kun je ook merken dat je hier en daar in een mechaniek schiet, je oordeelt, je zoekt een oplossing, je duwt iets weg, je zoekt fijne gedachten enz.
Wordt je hiervan eens bewust, zonder oordeel.
Blijf je gedachten en je gevoel volgen en ontspan.

Misschien merk je dan dat er gedachten naar boven komen. Oude pijn, boosheid, angst, verdriet, alles wat je kent maar wat je onderdrukt hebt.
Voel.
Voel hoe ze opkomen, in kracht toenemen en wacht tot het als vanzelf ook weer afneemt. Als een golf, laat je overspoelen en wacht tot die voorbij gaat.
Huil, als je wilt huilen. Schreeuw als dat is wat je nodig hebt. Stamp op de grond en sla hard op een kussen. ( blijf veilig)
Laat het oudzeer los en voel hoe er ruimte komt.
Voel hoe je lichaam en geest tot rust komt, hoe er een soort zachtheid ontstaat als je loslaat.
Blijf staan tot je volledig tot rust komt.

Dit is onderdeel van de ACT gedragstherapie.
Wil je de ACT therapie doen? Maak dan een afspraak.