Ontspan!

Stress, malende gedachten, spanning, veel prikkels, triggers, zorgen, onrust. Heel veel mensen slapen slecht door alle stress.

We moeten dan natuurlijk ook aan de gang met die hoeveelheid stress. Door overdag regelmatig je ontspanning te pakken, zorg je voor balans. We kunnen goed omgaan met stress door regelmatig te ontspannen. Balans is belangrijk.

Heb je daar geen tijd voor? Dan is het logisch dat je na verloop van tijd flink onderuit gehaald wordt door je lichaam. Mensen met burn-out hebben al heel veel signaaltjes genegeerd. Burn-out, hartklachten, maag- en darmklachten, spierreuma, zelfs kanker kan veroorzaakt worden door stress.

Wie zorgt ervoor dat jij ziek wordt van stress?

Je kunt alleen maar naar jezelf wijzen. Zelfs in heel moeilijke tijden kun je tijd voor jezelf nemen. Een wandeling doen, een massage nemen, uit de situatie stappen, gewoon omdat je het nodig hebt. Dat hoeft geen uren te duren, een effectieve ontspanning voel je na een paar minuten. De optimale tijd voor ontspanning is 45 minuten. Als je die dan inzet voor het slapen gaan, dan sla je twee vliegen in één klap!

Zoek een manier van ontspanning die bij je past.

Het is niet voor niets dat Yoga en Mindfulness zo populair is. Maar als dat niet bij je past, NIET doen! Hou jij van wandelen, dan doe je dat! Hou jij van lezen, creatief bezig zijn, tuinieren, sporten, muziekmaken of desnoods je huis opruimen? Wat jij wilt.

Lach, laat los, laat je gaan, stap uit de sleur, ga de natuur in, zing, dans, doe niets, mediteer, ga in bad, met vrienden een terrasje pakken, voetjes omhoog, in een hoekje van de bank netflix kijken, concert bezoeken, je vakantie voorbereiden, yoga ( kan ook thuis), een warme knuffel van je lief, je moment in de file pakken om te genieten, seks, lekkere geuren, warme thee, chocolade, in het zonnetje, naar de zee gaan, een lekkere scrub en massageolie aanbrengen, voetenbadje, koken, uit eten gaan, kaarsjes aan en gordijnen dicht, een wijntje drinken, een gezichtsmaskertje, je huisdier aaien, zoenen, aan de waterkant zitten, vissen, naar een vuurtje kijken, lieve mensen ontmoeten, lavendelolie op je slapen smeren, enz.