Perfectionisme maakt je gek.

Perfectionisten leggen de lat te hoog, ze lopen op hun teentjes en hebben de ademhaling vaak hoog in de borstkas. Vooral vrouwen hebben de neiging dit zichzelf aan te doen.

Perfectionisme heb jij jezelf aangeleerd, waarschijnlijk in je jeugd. Presteren, hoge cijfers halen, niet met minder genoegen nemen, hoge eisen aan jezelf stellen. Het heeft je ooit goed gedaan, maar je bent erin doorgeschoten.

Niemand zegt dat het zo moet, je doet het zelf! En je merkt dat het steeds moeilijker voor je wordt om iets goed te doen, je bent nooit tevreden, je ziet altijd een verbeterpunt. Perfectionisme is dus vooral…..jezelf teleurstellen, het kan niet anders.

Ook hoor ik perfectionisten vaak zeggen dat het van ze verwacht wordt. Ja, wie heeft die verwachting geschapen?

Je hebt het jezelf aangeleerd, dus is het ook weer af te leren!

Wat belangrijk is om aan te werken is:

  1. Accepteer dat je niet perfect bent, net als iedereen.
  2. Doe eens niet zo kritisch tegen jezelf. Wees aardig zoals je ook tegen anderen bent.
  3. Maak het jezelf makkelijker door een realitstische planning te maken die je ook gebruikt.
  4. Sta jezelf niet toe uit te stellen.
  5. Boek een sessie om je te helpen je onbewuste een nieuwe overtuiging te laten accepteren. Zodat je lucht krijgt en ruimte voor ontspanning.
Perfectionisten krijgen sneller een Burn-out.

Dat is geen wonder. Je haalt jezelf onderuit. Je wilt jezelf voortdurend verbeteren, je staat constant onder spanning. Je bent gefocust op falen en vind altijd iets dat beter kan. Je maakt het jezelf zo moeilijk. Je hebt een negatieve persoonlijke mindset!

Bewust weet je het wel, omdat je last hebt van je perfectionisme. Daarom wordt het tijd dat je onbewuste het ook weet. Het wordt tijd voor een nieuwe manier van omgaan met jezelf! Gun jezelf een leven met rust en waardering voor jezelf. Wees eens wat aardiger!

Wil je een afspraak? Mail of bel T 0515 44 35 88